AKTIVITETER OG BESKÆFTIGELSE

Musikrummet "De skrå Brædder"

Tilsynsenheden konkluderede ved tilsynet i 2017 bl.a. at ”tilbuddet har udfordringer med at tilbyde beboerne relevant dagbeskæftigelse og det forventes, at der arbejdes målrettet med, at systematisere dagbeskæftigelsestilbuddet for beboerne.”

Dette har Botilbuddet Utterslev Gl. Skole naturligvis prioriteret højt og her derfor nu etableret både interne og eksterne beskæftigelsestilbud, der på flere punkter tager afsæt i målgruppens differentierede behov.

• Der er for det førster etableret et stort aktivitetscenter, Hobby-huset. Beskæftigelsesmuligheder i Hobby Huset er her fra starten:

• Decoupage m. servietter/udklip mm.

• Beton fuglebade, stager, krukker, pynteting, fade, skåle, fliser til haven mm.

• Smykker i faldskærmsline, cernit, perler mm.

• Sten udsmykning til ude og inde.

• Træarbejde af genbrugspaller, reoler, blomsterkasser, vægpynt mm.

• Lysværksted, støbning af lys til hygge og gaver. Dekorering af lys, evt. som kalenderlys til jul.

• Tæpper, puder, kurve, karklude mm i garn.

• Bygning af drivhus i genbrugsglas fra gymnastik salen.

• Vinduesmaling til ophæng, på glas som lanterner mm.

• Malerier på lærred, træ, pap mm. Evt. stort fælles maleri.

• Perleplader til ophæng ude/inde, glasbrikker, spil, julepynt, billeder, gaver mm.

• Bildæk upcycles til blomsteropsatser, hængekrukker, kanter osv.

• Gravering på glas, drikkeglas, genbrug af syltetøjsglas mm.

• Tegne og farve muligheder i frihånd og malebøger.

• Bamser og tøjdyr i stof syet i hånden el. på maskine. Pompon bamser i garn mm.

• Såning af næste års sommerblomster/ stauder til udplantning på hele matriklen.

• Gipsgaze dyr og kræmmerhus til ophæng.

• Blyantsholdere, skåle, kunst til væggen mm af pap og papir.

• Der er ansat en medarbejder, Rikke, der har til opgave at drive Hobby-huset og være med til at tilrettelægge aktiviteter for beboerne. På sigt håber vi at få en lille bod ved vejen, med salg af lys, beton, garnkurve mm. Se nogle af tingene her.

• Der er indrettet et musik-rum, De skrå Brædder, med scene og mulighed for at øve sang og spille musik.

• Der arbejdes fortsat på at tilbyde flere muligheder for dyrehold og dyrkning af køkkenhave på Botilbuddet Utterslev Gl. Skoles egne områder.

• I samarbejde med eksterne partnere er der desuden etableret et Grønt Omsorgs tilbud for en beboer, hvor der under pædagogisk ledelse arbejdes med naturpleje, pasning af dyr og mindre opgaver, der knytter sig til et fritidslandbrug.

Dermed har Botilbuddet Utterslev Gl. Skole taget endnu en række initiativer for at tilgodese de forskellige behov de enkelte beboere har og udvidet rammerne for den grønne omsorg, det er muligt at tilbyde i kraft af den naturnære beliggenhed på Lolland.

Billed-gallerierne her på siden viser glimt fra de fire indsatsområder.